Madagaskar omatoimisesti – vinkit ja hintataso

*postaus sisältää kaupallisia linkkejä

Madagaskar on sanoinkuvaamattoman upea matkakohde. Yksi saari, joka kartalla näyttää suhteellisen pieneltä, osoittautui monipuolisimmaksi ja sykähdyttävimmäksi matkakohteeksi, jossa olen tähän mennessä käynyt.

Monesta matkakohteesta on netti pullollaan käytännön kokemuksia ja tietoa siitä, miten matkakohteessa voi nähdä, millaiset tavat siellä on ja miten esimerkiksi voi liikkua paikasta a paikkaan b omatoimisesti. Madagaskar osoittautui tiedon löytymisen osalta haasteellisemmaksi, varsinkin kun ei osannut ranskaa, joten toivottavasti saat näistä kokemuksista ja vinkeistä apua mahdollisen Madagaskarin matkasi suunnitteluun. Lopusta löytyy myös listaus matkakuluista.

Matkareitti ja viisumi

Madagaskarin matkalle oli aikaa 14 päivää. Viisumin saa ostettua kuukaudeksi noin 35€ saavuttaessa maahan. Kunnianhimoinen reittisuunnitelma muotoitui hiljalleen matkan edetessä. Loma oli kuitenkin hyvä aloittaa rentutumisella surffikohteessa, josta matka jatkui kohti sisämaan savanneja ja viidokkoja. Kuva ei ihan kerro koko totuutta, koska osan matkasta liikuimme veneellä, junalla tai kanootilla. Google Maps ei ole vielä löytänyt näitä liikkumistapoja, haha.

Antananarivo – Anakao (Toliara) – Ranohira (Isalo) – Fianaransoa – Manakara – Canal des Pangalanes – Ranomafana – Antananrivo

Madagaskar

Taustaa maasta

Madagaskar on kuuluisa uniikista luonnostaan saaren eristäytyneisyyden vuoksi. Suurinta osaa Madagaskarin kasvillisuudesta tai eläinkunnasta ei ole tavattavissa missään muualla maailmassa. Mikä itseni yllätti täysin, oli luonnon monimuotoisuus eri puolilla saarta, esimerkiksi saaren länsipuoli on kuivaa savannia ja saaren koilisosassa löytyy trooppista sademetsää. Madagaskarin tuotanto perustuu pitkälti alkutuotantoon ja maa onkin esimerkiksi kuuluisa kahvin ja vanilijan tuottaja.

Haluaisin kovin tuoda ainoastaan positiivisia asioita esiin Madagaskarista, mutta tulevat kokemukset aukeavat mahdollisesti paremmin, jos avaan myös lyhyesti maan taloutta ja politiikkaa. Madagaskar on taloudellisilla mittareilla yksi maailman heikoimmin pärjäävistä maista. Paikallisilla ole vielä oikein tietoa ja osaamista hyödyntää esimerkiksi turismia. Tämän lisäksi maan nykyinen presidentti on palauttanut ranskan kielen opetuksen takaisin kouluihin, vaikka aiemman presidentin aikoina kouluissa ensimmäinen vieras kieli on ollut englanti. Paikalliset puhuvat harvinaisen metkaa malagassya, joka eroaa täysin muista Afrikan kielistä, koska kielen vaikutteet ovat peräisin Aasiasta.

Historian kannalta on merkittävää muistaa, että Madagaskar on ollut Ranskan entinen siirtomaa 1960-luvulle asti. Vielä tänäkin päivänä Ranska on maassa se ensimmäinen vieraskieli, mitä puhuu kuulemani mukaan noin puolet väestöstä. Sen vuoksi maassa vierailee suurimmaksi osin edelleen paljolti ranskalaisia. Muutaman malagassyn kanssa juteltuani saattoi rivien välistä lukea vanhojen kolonialismin aikaisten kaunojen jo unohtuneen, mutta positiivista mielikuvaakaan ei vielä ranskalaisten suuntaan ole, koska heidän maan itsenäistymistä kunnioittamaton ja röyheä lomailutapa toisinaan harmittaa paikallisia. Hävyttömämpänä pidin itsekin matkalla tapaamiani ranskalaisia, jotka edelleenkin silmät ylpeinä häpeilemättä kertoivat siitä, kuinka olivat olleen joskus maan johdossa.

Canal des pangalanes
lemurit

Omatoimimatka vai pakettimatka

Näin jälkikäteen kiitän itseäni siitä, että epätietoisuudesta huolimatta annoin omatoimiselle Madagaskarin seikkailulle mahdollisuuden. Uskoisin, että ilman tätä rohkeutta, ne matkan sykähdyttävimmät elämykset ja kohtaamiset olisivat saattaneet jäädä kokematta.

Madagaskar ei ole helppo kohde omatoimimatkailla, mutta sitä ei silti sovi säikähtää. Sen verran pitää kuitenkin sanoa, että jos ei siedä epävarmuutta tai suunnitelmien jatkuva muuttuminen tulisi pilaamaan koko lomasi, niin en viitsi suositella omatoimista Madagaskariin tutustumista. Paljon on myös tarjolla valmiita pakettimatkoja, mutta matkailu on vielä lapsenkengissä. Valmiit matkat ovat kuitenkin hurjan kalliita ja monesti tuotot niistä eivät jää itse maahan. Lentoja löytyy Madagaskarille esimerkiksi Pariisin, Istanbulin tai Nairobin kautta.

Niillä malagasseilla, jotka osaavat englantia tai muita kieliä on maassa loputtomat työmahdollisuudet. Yksikin paikallinen herrasmies puhui melkeinpä minua sujuvampaa saksaa, minkä oli opetellut vain työllistyäkseen matkailualalle. Hän ajoi valmismatkailijoita ympäri maata ja kertoi muun muassa miten Madagaskarilla on tapana mennä naimisiin. Valmismatkailijoihin törmäsimme oikeastaan vain hotelleilla, koska he liikkuivat oman privaattikuljettajan kanssa maan eri kohteissa. Valmismatkailussa on se hyvä puoli, että opas osaa usein englantia tai muuta kieltä, jolloin on helpompi pysyä kärryillä mitä milloinkin tapahtuu. Onneksi paikalliset ottavat iloisesti kontaktia omatoimimatkailijoihin, kun ainakaan vielä heitä ei ole maassa kovin paljon. Hotellien työntekijöiltä ja retkioppailta kannattaa aina mahdollisuuden tullen kysellä kaikkea, mikä on jäänyt päivän aikana epäselväksi, vaikka elekielelläkin pärjää toki pitkälle. Olikin jokseenkin hupaisaa, kun törmasimme useisiin samoihin omatoimimatkailijoihin eri kaupungeissa.

Madagaskar luonto

Liikkuminen, muista Mora mora

Miten itsestäänselvänä sitä onkaan erehtynyt säännöllistä ja suhteellisen ajallaan olevaa julkista liikennettä pitämään? Madagaskarilla liikkuminen on yksi mahtavimmista ja kauheimmista elämyksistä. Maateitse liikkuminen on Madagaskarilla äärettömän hidasta, koska teiden kunto on varsin huono. Malagassit tapaavat usein sanoa mora mora – mikä tarkoittaa hitaasti, hitaasti. Take it easy.

Madagaskar on valtava saari ja paikasta toiseen voi matkustaa nopeimmin lentäen. Maan sisäisiä lentoja kannattaa tutkia Air Madagaskarin ja Tsararian sivuilta, eivätkä ne ole edes mahdottoman hintaisia. Meidän lennolla Antananarivosta Tuleariin Air Madagaskarin uudehko lentokone oli jo kiitoradalla valmiina kiihdyttämään, kunnes kaikki määrättiin takaisin comfort loungeen koneen teknisen vian vuoksi. Odotellessa Madagaskarin lentokentällä erityisesti huvitti lepsut turvamiehet, jotka päästivät ihmisiä tupakoimaan turvatakastuksen toiselle puolen käymättä toistamiseen läpivalaistavana. Itse lento sujui lopulta ongelmitta ja eritysesti matkaa piristi tikkunekku, jonka henkilökunta jakoi kaikille ilmaan noustessa. Muuten, jos joku haluaa kantaa laukkusi turvatarkastuksesta lähtöselvitykseen, niin varaudu maksamaan tästä palvelusta – vaikket sitä varsinaisesti edes pyytänyt.

Maateitse liikkuessa on paljon kiinni oman matkailijasi mukavuudenhalusta. Säännöllistä raideliikennettä Madagaskarilla ei juuri ole, mutta juna Fianarantsoasta Manakaraan noussut kovaan suosioon myös matkailijoiden keskuudessa sen rustiikkisuuden ja uskomattomien maisemien vuoksi. Kyseessä ei ole mikään parin tunnin pikajuna, sillä 160km matkaan saattaa kulua 8 tuntia tai kaksi päivää. Jos et vielä lukenut elämäni ikimuistoisimmasa junamatkasta, voit tutustua siihen täällä.

Madagaskarilla suositaan liikkumiseen oikeastaan vain 80-luvun pakettiautoja, koska ne on helppo korjata itse ja kuulemma kulkevat hädän tullen vaikka vedellä. Töötti on vain mukava ele kun lähestytään kyliä: ”Moro – täältä tullaan nyt lujaa, jarrut voisi toimia paremminkin!”

Yleisimpinä liikkumisvaihtoehtoina ovat vuokra-auto paikallisella kuljettajalla, VIP-taxi tai kaikken edullisin taxi brousse. Monesti ilmastoitu VIP-taksi maksaa noin puolet enemmän kuin edullisin taxi brousse, mutta on melkeipä kaiken rahan arvoinen, jos satut helposti voimaan pahoin ja kaipaat omaa tilaa. VIP-taxeilla pystyvät liikkumaan vain harvat paikalliset, joten ne ovat monesti melko tyhjiä. Usein siirtymät kestävät useita tunteja. Hyvällä tuurilla saatat saada myös pakettimatkojen kuljettajilta esimerkiksi Tulearista Tanaan, jos hänen vieraansa ovat päättäneet liikkua lentäen takaisin pääkaupunkiin. Taas suosittelen utelemaan kyydeistä paikallisilta.

Madagaskar
taxibrousse

Milloin taxi brousse kulkee?

Julkisen liikenteen aikataulut ovat matkailijalle suuri mysteeri, eikä niiden kulkemisesta saa oikein muuten selvyyttä, kuin utelemalla rohkeasti paikallisilta. Kylissä löytyy usein se yksi henkilö, joka pyörii bussiaseman edustalla ja ottaa varauksia vastaan. Hotelleissa monesti suositellaan matkailijoille mukavampaa VIP-taksia. Edullisin taxi brousse on kuitenkin elämys, jota suosittelen kokeilemaan ainakin kerran matkan aikana.

Taxi brousse on tarkoitettu niin ihmisten kuin tavaran liikuttamiseen kylien välillä. Katolle on mitä varmimmin köytetty vuohia, heinää ja kauppatavaraa. Kerran taisi olla taxi broussen peräluukussa kanakin. Paikalliset kuljettajat ajavat silti hurjan lujaa teiden kuntoon ja auton lastiin nähden.

Sprinterin sisätilaan on ujutettu penkkejä etupenkin lisäksi viiteen riviin ja yksi rivi vetää normalisti viisi henkilöä. Ensimmäisen rivin paikan voi ostaa myös, mutta siitä saa maksaa ekstraa. Jos saat mahdollisuuden ostaa kaksi penkkiä, suosittelen sen oman matkustusmukavuutesi vuoksi tekemään, vaikka se hieman itsekäältä kuulostaakin. Näin vältyt pahoinvoinnilta helteessä, koska ilmastointia harvemmin taxi broussessa on. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että ihmiset istuvat sylikkäinkin, jotta mahdollisimmat paljon ihmisiä ja tavaraa saadaan liikkumaan samalla kerralla. Taisikohan kerran kyydissä olla parhaillaan reilusti yli kaksikymmentä henkilöä tavaroineen. Kerran yksi tyttö oksensi matkalla, mutta eipä pysähtynyt kuski. Sen sijaan joskus pysähdytään kahville tai syömään, jos kuskilla tulee nälkä.

Suosittelen myös unohtamaan ennakko-odotukset ja varaamaan paljon aikaa taxi broussella liikkumiseen. Kerrankohan oli meidän reissullamme luvassa kuulemma sellainen kahdeksan tunnin ja 300 kilometrin matka takaisin pääkaupunkiin Antananarivoon. Rengas puhkesi matkan aikana viidesti, eikä kunnollisia paikkausvälineitä ja vararenkaita oikein löytynyt matkalta. Matka kesti 24 tuntia. Suureksi onneksi matkasuunnitelmassa oli vielä yksi päivä löysää ennen lentoa Keniaan.

Tarkoituksena ei ollut missään nimessä kauhistella taxi broussella matkustamista, siinä on paljon hyvääkin. Paikallinen kuljettaja soittaa ihan huippuja malagassy rallatuksia radioista, joiden sanoja alat itsekin huomaamattasi pian hyräilemään. Intiimistä kyydistä huolimatta taxi broussella matkustaminen on juuri niin autenttista paikallistakulttuuria ja paikallisten kanssa saa mukavia elekielikeskusteluja aikaiseksi. Kulkisin toistekin!

Parhaimpia biisejä:

Ruoka ja juoma – mitä syötäisiin?

Malagassien ruokailutapoihin kuuluu ämpärillinen riisiä kolmesti päivässä, jonkin vaihtelevan kastikkeen kera. Kastike ei monestikaan sisällä lihaa, useimminkin tomaattia tai paksoita. Matkailijoille tarjotaan aina parasta. Kaupunkien ulkopuolella ruoka valmistetaan nuotiolla tai trangialla. Mahdollisesti pilaantuvat asiat, kuten kanat tai kalat, pidetään elossa ruuanlaitto hetkeen saakka. Sähköä voi olla saatavilla päiväsaikaan pienestä aurinkokennosta, jotta voi kuunnella esimerkiksi radiota. Minusta jotenkin ihastuttavaa, että heille aurinkokenno on se ensimmäinen energiantuotantotapa, pois lukien kaupungit.

Rannikoilla aterian antimet saadaan merestä. Suosittelen ehdottomasti testaamaan paikallisten tekemää mustekalatomaattikastiketta riisin kera, jukrat miten hyvää! Hummeri kuuluu ihan päivittäisiin saaliisiin. Huomioida kannattaa kuitenkin se, että sillä on ainakin Anakaon suunnalla marras-joulukuussa pesintäaika, jolloin sen pyytäminen on kiellettyä. Tätä ei aina tunnuttu kunnioitettavan, mutta onneksi voit olla ostamatta ja vaikuttaa valintojen kautta.

Sisämaassa tarjoillaan kanan lisäksi enimmäkseen zebua, joka on hieman lehmää muistuttava eläin, jota käytetään usein tavaran kuljetukseen ja apurina maatilan töissä hevosen tapaan. Jos ruokaan toivoo lisämausteita, suosittelen kokeilemaan paikallisten suosimaa pili pili -chilikastiketta. Paikallisten ravintoloissa on jännittävintä tilata, kun harvemmin ymmärtää mitä on ruuaksi tulossa, mutta aina oli lautanen tyhjä.

Fianarantsoassa on viinitiloja! Valkoviinit tosin olivat tosin melko makeita omaan makuuni, mutta muistuttivat hieman vuosikertaviinejä väriltään ja maultaan. Tuoreita hedelmämehuja on tarjolla paljon.

Anakao speed boat
ruoka Madagaskarilla

Majoittuminen maassa

Madagaskar tarjoaa majoitusvaihtoehtoja moneen makuun, erityisesti matkailijoiden suosimissa kylissä. Löytyy monia luksusmajoituksia omine vartioineen, pienempiä hotelleja, sekä homestayn tapaisia majoituksia. Wifi löytyy useimmista hotelleista, mutta mahdolliset shampoot ja muut kannattaa pitää mukana, sillä Madagaskarilla hotelleista löytyy ainoastaan palasaippua. Usein hotellien ja homestayden yhteydessä on ravintola. Muutaman hotellin voisin vielä erikseen mainita, jotka toimivat loistavasti.

Antananarivo: K.meleon* on ihan Ivaton lentokentän vieressä ja sympaattiset majatalon pitäjät olivat erittäin avuliaita ja vieraanvaraisia. He soittelivat takseja ja auttoivat meitä eteenpäin. Ivato-hotelli kissoineen on jees, mutta suosittelisin lämpimämmin K.meleon-majataloa, palvelu oli paljon parempi.

Fianarantsoa: Residence MATSIATRA*, hurmaava home stay hulppeassa kartanossa aivan keskustassa. Todella sympaattiset omistajat.

Anakao: MadaSurfLodge. Ihan huippu surffimesta, jos mielii myös aalloille.

H1-ketju on melko edullinen ja niiden hotelleja löytyy muutamista kaupugeista, esimerkiksi Ranohirasta* ja Manakarasta*. Hotellit ovat fiinejä paikalliseen tasoon nähden ja niissä on uima-alaat. Ei tosin ehkä se taloudellisesti ja ekologistesti vastuullisin yöpymisvaihtoehto.

Kansallispuistovaelluksilla on usein mahdollisuus yöpyä teltassa kansallispuiston sisällä. Näillä vaelluksilla maksat jonkin kiinteän summan, ja paikalliset hoitavat puolestasi kaiken: oppaan, makuupussin, teltan ja ruuat. Malagassyt ovat erittäin vieraanvaraisia ja haluavat retkeilijöiden vain nauttivan olostaan. Olikin metkaa suomalaiselle tottua siihen, ettei edes telttaa saanut itse purkaa tai kasata. Tuntui myös melko luksukselta, kun kahden henkilön muutaman päivän vaellusta varten oli hääräämässä useampi paikallinen.

Madagaskar

Mitä kaksi viikkoa Madagaskarilla maksoi?

Madagaskar on edullinen kohde matkustaa omatoimisesti. Kahden viikon aikana ei ollut tarvetta pihistellä, mutta emme etsineet luksustakaan. Marras-joulukuu on rauhallista sesonkia reissata. Madagasrin rahayksikkö on Ariary (MGA). Automaatteja on maassa melko harvakseltaan ja yhdellä toimeksiannolla saa nostettua vain 500 000 MGA (~120€). Automaateissa ei välttämättä ole kovin suuria määriä rahaa ja kortilla maksaminen ei vielä ole kovin yleistä. Maahan saavuttaessa Ivato lentokentän automaatista saa luultavasti helpoimmin käteistä. Kulut on laskettu yhdeltä henkilöltä.

Madagaskar viisumi 35€.

Lennot 770€: Helsinki-Doha-Nairobi-Antananarivo 650€, maan sisäinen lento Tsararialla Antanananrivo-Tulear 120€.

Majoittuminen 160€: Yhteensä 14 yötä, joista kaksi yötä teltassa, näiden kulut sisältyvät alempana olevien aktiviteettien kokonaiskuluun. Yö maksaa keskimäärin 30 000-70 000, ei luksuskohteita, muttei halvimpiakaan. Majoituskulut on vain yhdeltä henkilöltä, eli kahden hengenhuone maksaa noin 60 000-140 000 ariarya yöltä.

Aktiviteetit 320€: Kaksi päivää Isalon kansallispuistossa 400 000, Surffaus ja snorklaus Anakaossa laudan vuokrineen 100 000, kahden päivän Canal des Pangales -kanoottiretki 800 000

Liikkuminen 80€: Kymmenet lyhyet taksimatkat ja kyydit paikallisilta 100 000, kolme pidempää taxi brousse matkaa 95 000, Speed boat Tulearin ja Anakaon välillä 60 000, juna Fianarantsoasta Manakaraan 70 000

Ruoka ja juoma noin 100€: Näistä en pitänyt niin tarkkaa kirjaa, mutta yleisesti ateria maksaa hieman paikasta riippuen 10 000-25 0000. Lisäksi Three Horse Beer 5000, vesi 5000, kahvi 400-2000. Kansallispuistoretkien hintaan kuuluivat ruuat.

Kokonaisuudessaan matkaan meni yhdeltä henkilöltä noin 1500€.

Muista toimia vastuullisesti

Muistathan toimia Madagaskarilla vastuullisesti. Kunnioita maan tapoja ja kulttuuria. Varjele uniikkia luontoa. Ole avoimin mielin ja muista kohdata ihmiset ihmisinä, vaikka saatat kohdata todella erilaisen elintason. Erityisen tärkeää olisi myös pitää mielessä matkasi taloudellisen vastuu. Mieti kenelle hyöty kuluttamistasi rahoista menee ja jäävätkö ne maahan. Mieti kahdesti, haluatko ylläpitää maassa vallitsevaa kerjäämiskulttuuria.

Miltä Madagaskar kuulostaa? Lähtisitkö mielummin pakettimatkan turvin tutustumaan maahan vai himoitsisitko seikkailla omatoimisesti?

Tutustu muihinkin postauksiini Madagaskarilta:

Surffaaminen Madagaskarilla – elämäni parhaat aallot Anakaossa

Canal des Pangalanes – huikea retki läpi Madagaskarin sademetsien

Isalon kansallispuisto – lemureita ja luonnonihmeitä

Fianarantsoa – Manakara, elämäni ikimuistoisin junamatka

Manakara – tirkistelyturismia vai yhdenvertaista uteliaisuutta

Madagaskar – jukrat mikä maa!

Madagaskar reissuseura
baobao

Moikataanko myös….

Facebook: @korkkaritrinkassa

Instagram: @eveliinatyllinen

11 Comments

  • Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.

  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you. 20bet

  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you. 20bet

  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

  • Nyt heräsi uudestaan jo hieman unohtunut matkakuume Madagascarille. En tiedä pitäisikö kiittää vai syyttää 🙂 Ja iso kiitos paikallisista musiikkivideoista, hauska lisä juttuun!

  • Oi tuollainen kansallaspuistovaellus + telttailu olisi kyllä siistiä! Mora mora kuulostaa kyllä tutulta ajatuksena, tuli ihan tätä lukiessa Myanmar mieleen jossa teiden kunto oli todella huono paikka paikoin ja matkustamiseen meni todella pitkiä pätkiä.

  • Olipas hyvin kirjoitettu teksti ja lähes tulkoon opas Madagaskarille! Tempasi kerrassaan mukaansa ja varsinkin kun luin sanat ’surf’. 😀
    Sitten jos ja kun joskus tieni suuntaa noilla suunnille, niin täytyy ehdottomasti palata tähän postaukseen!

  • Olen Madagaskarin valmismatkoja joskus katsellut ja totesin saman kuin sinäkin, että ovat aika hintavia. Siitä huolimatta kallistuisin varmaan sellaiseen. En jaksa loputonta säätämistä (sitä on arjessa ihan riittävästi) ja kuulostaa sille, että tuolla sitä olisi 🙂 Oliko maa muuten turvallinen?

  • Olipas mielenkiintoinen juttu. En tiedä mikä on mutta tämä on maa, minne haluan matkata. Ja matka pitäisi tehdä kai nyt ennen kuin siellä on liikaa väkeä. Hyvä kattava juttu. Junamatka kiinnostaa myös kovin.

  • Hyvä ja informatiivinen kirjoitus. Kiitos tästä! Madagaskar on ollut haaveissani, saapa nähdä toteutuuko koskaan. Tuo matkustaminen maassa tuntuu pieneltä haasteelta, mutta niinhän se yleensä on Afrikassa.

  • Madagaskar vaikuttaa kyllä kiinnostavalta. Ja ihan saman havainnon olen tehnyt, järjestetyt matkat ovat hyvin kalliita. On hyvä siis muistaa, että kovin tiukkaa aikataulua ei kannata muodostaa, mutta onko liikkuminen kuitenkin suhteellisen helposti järjestettävissä eri paikkojen välillä vai mitä se vaatii?

  • Kiitos tästä jutusta siitä sain erittäin hyviä vinkkejä, koska Madagaskar on omassa bucket-listassa ollut jo vuosia. Matkana tekisin ehkäpä omatoimisesti + vuokraamalla paikallisen oppaan ja kuljettajan. Matkamessuilta sain muutaman kontaktin maahan.

  • Tosi hyvin ja mielenkiintoisesti kirjoitettu juttu. Madagascar nousi ehdottomasti to-do listalle. Taxi Broussea odotellessa! 🙂

Vastaa

Eveliina

Writer & Blogger

Scroll to Top