Ella, Sri Lanka – zipline, kokkauskurssi ja päivävaelluksia

*postaus sisältää kaupallisia linkkejä

Sri Lankan Ella on hurmaava vuoristokylä saaren sisäosassa, jonne moni matkailija lähtee innoissaan huikeiden elämyksien ja uskomattoman kauniiden maisemien perässä. Ella tarjoaa seikkailuja ja aktiviteetteja moneen eri makuun. Monille matkailijoille Ella tuntuu olevan vain yksi välietappi, mutta mielestäni siellä voi helposti viipyä pidempäänkin.

Suuri osa matkailijoista taitaa saapua Ellaan junalla Kandysta. Tuo maailmankuulu junamatka on tullut varsin suosituksi sen uskomattoman kauniiden vuoristomaisemien ansiosta. Me saavuimme Ellaan kuitenkin yksityisen kuljettajan kyydillä Weligamasta, joten junamatkasta en voi kertoa omakohtaisia kokemuksia.

Vietimme Ellassa yhteensä lähes viikon meidän kuuden viikon matkan aikana. Vuoriston viileys tuntui ihanan virkistävältä rannikkokohteiden paahteen jälkeen. Kiersimme aina aamupäivät touhuten aktiviteettien parissa ja lounasaikana siirryimme majapaikkaamme etätöiden pariin, jossa apinat viihdyttivät meitä päivittäin omilla ruuanhaku askareillaan.

Itse Ella on muuttunut vuosien varrella jo aika hälyiseksi, joten kannattaa ehdottomasti vuokrata skootteri, jolla pääsee eksymään kylän ytimen ulkopuolelle rauhallisempiin maisemiin.

Ella - mountain view :-)
Ella - Adam's Rock

Little Adam’s peak – helppo päiväretki huikeisiin maisemiin

Little Adam’s peak on helppokulkuinen lyhyt päiväretki vuoren huipulle. Reitti on hyvin merkattu ja varsin suosittu matkailijoiden keskuudessa, joten sinne en suositteluista huolimatta ottaisi opasta mukaan. Reitti lähtee Ellan keskustan tuntumasta, joten sinne voi helposti kävellä koko matkan tai vaihtoehtoisesti surauttaa tuktukilla tai skootterilla suoraan reitin lähtöpaikkaan.

Reitin varrella on lukuisia paikallisia tarjoamassa erilaisia virvokkeita ja mielipiteitäjakavia viihdykkeitä vuorelle kiipeäville matkailijoille. Reitin lähtöpaikalta itse huipulle kiipeää helposti alle tunnissa. Ei syytä huoleen, jos kunnon vaellusvarusteet eivät matkalaukusta löytyisikään, sillä reitti oli ainakin omaan makuuni sen verran helppokulkuinen, että olisi voinut lähteä matkaan vaikka flipflopeilla. Kaikki vähänkin jyrkemmät nousut olivat aina portaita. Kokonaisuudessaan retkeen taisi kulua pari tuntia valokuvineen kaikkineen. Uskomattomat maisemat Little Adam’s peakilta ovat pitkälle teeviljelmien yli horisonttiin ja ovat todellakin sen pienen kiipeämisen arvoiset. Paikalliset suosittelivat kiipeämistä auringonnousun aikaan. Me ei ihan niin aamuvirkkuina oltu liikkeellä.

Zipline on elämys must niille, jotka kaipaavat pientä adrenaliinia

Jos tykkäät adrenaliinielämyksistä, niin puolessa välissä matkaa Little Adam’s peakille on Flying Ravana Adventure park, jossa pääsee kokeilemaan esimerkiksi ziplinea! Tuo reilun puolen kilometrin mittainen zipline-elämys kiitää parhaimmillaan yli 80km tuntivauhtia vuorten rinteillä ja ehdottomasti kokeilun arvoinen elämys niille, joilla ei korkeat paikat aiheuta liikoja pelkoja.

Ensimmäisellä kerralla yritimme päästä illalla neljän jälkeen tuota kokeilemaan ilman varausta, mutta silloin heillä oli jo päivä pulkassa, joten tarvoimme saman matkan vielä seuraavana aamuna huipulle hommaa kokeilemaan. Aamulla varauksia ei kuitenkaan ollut, joten pääsimme allekirjoittamaan vastuuvapautuslomakkeen ja puntarille. Painoraja tuohon hupiin taisi olla 100kg.

Saimme valjaat päällemme ja ammattitaitoinen henkilökunta opasti meidät ziplinen lähtöpisteelle, jossa heillä oli kahdet vaijerit vierekkäin tarkoittaen sitä, että kaksi voi kokea elämyksen samaan aikaan. Lähtölaskennan koittaessa perhoset hyrräsivät sopivasti vatsassa, mutta vauhdin hurman alettua olin huvista vain innoissani. Monet tuntuivat kiljuvan, mutta niin pelottava elämys ei ainakaan itselleni ollut. Samuli hieman minua painavampana liikkui tietenkin myös minua nopeammin. Kokonaisuudessaan välineistö oli todella uutta ja paikalliset olivat osaavia, joten en kertaakaan pelännyt lajin vaarallisuutta sen vuoksi.

Zipline-elämyksen voi myös varata netistä etukäteen täältä. Hinta on henkilöltä 4000LKR.

Ella - Adam's Rock
Näkymät Adam’s peakin huipulta

Ella rock – päiväretki, joka nostaa jo kunnolla sykettä

Ella rock on vuori Adam’s peakin vastapäätä, joka on kuitenkin haastavuudeltaan jo huomattavasti aiempaa rankempi. Kun Adam’s peakin huipulle oli hyvät opasteet ja matkan korkeimmat nousut olivat lähinnä portaita, niin Ella rockin päälle kiipeäminen tarjoaa jo hieman haastetta. Haasteena ei kuitenkaan olleet ainoastaan maasto, vaan myös heikohkot opasteet. Etukäteen olimme lukeneet muutaman tarinan siitä, kuinka opasteet ovat tarkoituksella johtamassa matkailijoita harhaan, jotta he eksyttyään turvautuisivat ottamaan paikallisen oppaan.

Me lähdimme retkelle taas ilman opasta. Ajoimme skootterilla Kithaellan asemalle, josta lähdimme kävelemään Ella rockin suuntaan. Opasteita emme matkalla juuri nähneet, mutta sen sijaan yksi paikallinen herrasmies tuntui odottelevan retkeilijöitä reitin lähtöpisteella hieman liiankin innokkaasti. Meidän saapuessa hän juoksi meidän kiinni ja lähti lähes väkisin viemään meitä vuorelle. Olimme kuitenkin sen verran skarppeja, että huomasimme hänen tarjoaman reitin olevan väärä ja palasimme oikeaan risteykseen. Mies jäi sinne ja saimme jatkaa matkaa keskenämme. Hieman myöhemmin muutama ryhmä oppaan kanssa seurasi samaa reittiä.

Ella rockin huipulle kiipeäminen kestää ehkä tunnin pidempään kuin Adam’s Rockille, joten se on myös huomattavasti rauhallisempi päiväretkikohde. Maisemat olivat mielestäni kuitenkin lähes yhtä kauniit kummankin vuoren päältä, mutta pidin itse Ella Rockista enemmän sen rauhallisuuden vuoksi. Mielestäni myös Ella Rockin näköalapaikat olivat itsessään kauniimmat kuin Adam’s peakilta, mutta se on pitkälti varmasti makuasia. Saattoihan tuo kiipeämisen haasteellisuus tehdä ne maisemat mielessäni jotenkin erityisemmiksi.

Ravana falls – komea suihkulähde, joka on (liian) monen mieleen

Ellan lähistöllä on lukuisia vesiputouksia, joista Ravanan vesiputous on luultavasti kaikkein suurin ja tunnetuin. Vesiputoukselle pääsee halutessaan myös uimaan. Myönnettäköön, että me menimme tästä ohi vain sen pidemmittä pysähdyksittä, sillä paikalla oli bussilasteittain täynnä muita. Keskipäivä ei ehkä ole vierailuajoista parhain. Vesiputous sijaitsee noin 6 kilometrin päässä Ellan keskustasta, mutta paikalle pääsee skootterin ja tuktukin lisäksi ihan millä tahansa paikallisbussilla, joka on matkalla Wellawayan suuntaan.

Nine arch bridge – siirtomaa-ajan arkkitehtuurinen taidonnäyte

Demoradan ja Ellan juna-asemien välissä koreileva silta on ehkä yksi Sri Lankan tunnetuimpia nähtävyyksiä. Tuo komea lähes 100-vuotias silta on saanut todistaa jo muutamat miljoonat poseeraukset ja junasta roikkuvat pariskunnat hellemekoissaan. Yhdistyneen kuningas kunnan siirtomaa-aikana rakennettu silta on harvinainen sen vuoksi, koska se on rakennettu kivistä ja sementistä, ilman mitään rauta- tai betonitukia.

Hieman kuuden jälkeen aamulla kävelimme kohti tuota siltaa. Olimme ajaneet skootterilla ehkä 20 minuutin matkan Ellasta pomppuista hiekkatietä parkkipaikalle, josta jatkoimme jalan perille. Itse junamatkalle emme aikoneet, se ei tuntunut sopivan aikatauluihin enkä turhaan halua tunkeutua muiden sekaan junaan, vaikka maisemat ikimuistoiset olisivatkin.

Junatunnelissa sillalle käveltäessä sain pienen paniikin, koska tiesin junan saapuvan pian. Silloin en vielä tiennyt sitä, että junan kyllä kuulee ja kaukaa. Se ei myöskään paljoa juoksuvauhtia lujempaa liiku, joten aikaa paeta kyllä on. Näin jälkikäteen en voi olla kuin iloinen siitä, että päätimme herätä katsomaan 6:40 junaa, koska silloin paikalla oli vain kymmenkunta ihmistä. Meidän lähtiessä ihmisiä alkoi saapumaan paljon. Meille tunnuttiin myös sanottavan, että aamulla kuuden ja seitsemän välillä mene kaksi junaa, myöhemmin päivällä ei enää niin usein.

Demorada Loop – spriraalisilmukka ratkaisemaan Ella vuoriston korkeuserojen haasteet

Jos junaradat metkat ratkaisut kiehtovat sinua, kannattaa matkustaa Ellasta tuktukilla vartin verran Demoradaan. Sielä sijaitsee harvinaislaatuinen junaradan silmukka, joka jouduttiin tekemään vuoriston suurten korkeuserojen vuoksi. Tuossa 441 metriä pitkässä silmukassa junarata kiertää itsensä alta. Demoradan juna-asema sijaitsee silmukan risteyskohdan yläpuolella.

Myönnettäköön, että en itse ehtinyt tänne, mutta Samuli ehti minun etäpäivien aikana eksyä skootterilla useampaan vuoristonlaaksoon. Hän myös kehui ympäristöä uskomattoman kauniiksi, unohtamatta matkailijoista iloistuvia paikallisia moikkailemassa tien varrella. Dronekuvat postauksessa ovat kaikki hänen ottamiaan.

Kokkauskurssi – enkä vieläkään tiedä miten selittäisin sanan curry

Paikallinen ruoka kiehtoo matkoilla aina lähes yhtä paljon kuin luontoseikkailut. On mielenkiintoista oppia siitä, miten kulttuuri, saatavilla ollevat raaka-aineet ja tavat ovat muovanneet maan ruokakulttuurin. Ellassa olessamme olimme ehtineet olla Sri Lankassa jo kolme viikkoa, joten paikalliset ruuat olivat tulleet jo hieman tutuiksi, mutta en voinut kehua olevani vielä kovin hyvä syömään sormin. Riisit tuntuivat aina leviävän pitkin pöytiä. Halusimme päästä syvemmälle mausteiden ja kuuluisien currien maailmaan, joten Ellassa valitsimme yhden illan ohjelmaksi kokkauskurssin.

Kokkukoulu jossa kävimme oli Priya’s Cooking School, jossa Priya opasti meidät tekemkään seitsemää erilaista curria, rotia ja papadumeja. Kurssin päätteeksi söimme valmistamamme ruuat ja jaoimme tarinoita Sri Lankasta ja elämästä yleensä. Jos olet kertaakaan miettinyt srilankalaisen ruuan tekemistä kotona, niin kannattaa käydä kurssilla saamassa ohjeet, sillä mausteet saa melkein kaikki myös kotoa. Vielä kurssin käytyäkään en tosin osaa sanoa mitä kaikkea srilainakaisessa ruokakulttuurissa voi kutsua curryksi. Tuntuu, että curry voi olla melkeimpä mikä tahansa lämmin riisin lisuke.

Ella - näkymä sunburst view -majapaikasta
Näkymä homestayn terassilta

Yksi kaks vinkkiä majoitukseen ja ravintoloihin Ellassa

Viivyimme Ellassa lähes viikon, joten täältä pesee vielä lopuksi muutamat hyvät vinkit Ellaan. Nämä ovat tammikuulta 2022.

Majoitus: Sunburst view – homestay*, jonne kylän häly ei päässyt kantautumaan, mutta apinat piristivät joka aamu aamuisilla askareillaan. Paikallinen perhe on todella ystävällinen ja avulias. Hänen avulla saimme myös naapurista skootterin vuokralle. Terassilta näköala Adam’s Peakille ja Ella Rockille olivat kertakaikkiaan mielettömät, erityisesti jos herää auringonnousun aikaan. Terassille tarjoiltu aaminen oli myös herkullista ja vaihteli joka päivä.

Ravintolat: MozzarElla yllätti pitsalla positiivisesti, mutta kerrottakoon se, että aiemmasta srilankan pizzakokemuskesta saatiin kumpikin melkoinen vatsatauti. Ella Village Restaurant on mieletön, jos paikallinen ruoka houkuttelee. Ellassa vieraillut ystäväni kehui myös paikkaa nimeltä Matey hut!

Mikä näistä aktiviteeteista olisi eniten sun makuun?

Muita postauksia Sri Lankasta pääset lukemaan täältä.

Jukrat, joko me seikkaillaan yhdessä myös….

1 Comment

• Thank you very much for sharing, I learned a lot from your article. Very cool. Thanks. nimabi

• Tässä olikin ihan loistavat vinkit Ellaan! Little Adam’s peak ja Ella rock kiinnostavat itseäni varmaankin eniten. Yleensä olen ilman muuta rauhallisten reittien ystävä, mutta kuulosti vähän hankalalta tuo opasteiden hankaluus. Jos / kun Sri Lankaan ja Ellaan tulee nyt suunnattua, niin varmaan molemman kuitenkin kuuluvat ohjelmaan.