Davos – vinkit Sveitsin hurmaavaan alppiparatiisiin

En voi taas kylliksi kertoa, kuinka onnellinen olin helmikuun lopun viiden päivän rehellisestä laskettelulomasta Sveitsin Davosissa. Alpit saa aina minulle tietynlaisen kodikkaan olon ja samalla muistaa itsensä pienuuden, kun voi kokea olevansa osa jotain itseään suurempaa mahtavien vuorten ympäröidessä. Hurmaava Davos vei minut täysin mennessään.

Ystäväni on kotoisin Sveitsistä ja kun hän pyysi minut seurakseen laskemaan heidän sukulaisten loma-asunnolle, en kauaa harkinnut reissuun lähtemistä. Viimeisestä alppilomasta oli päässyt kulumaan jo laittoman paljon aikaa. Viimeisenä kahtena talvea en ollut käynyt rinteessä kertaakaan ja vaikka innokkaasti olenkin pienestä pitäen laskenut, olin jopa hieman peloissani siitä, onko minun laskutaidot jääneet pelkiksi muistoiksi. Onneksi pääsin ennen Sveitsin matkaa jo rinteeseen Rukalla vuodenvaihteessa, jossa pääsin taas toteamaan saman vanhan kliseen todeksi: lautailu on kuin pyörällä ajo. Kerran opittu taito pysyy, vaikka edellisestä kerrasta olisi jo aikaa.

Davos on hiihtokeskuksena ihailtavan monipuolinen

Keskuksesta löytyy jopa viisi eri vuorta valloitettavaksi: Parsenn, Jakobshorn, Rinerhorn, Madrisa ja Schatzalp. Minä ehdin kolmen laskupäivän aikana nuo huiputtamaan kolme ensimmäistä. Välimatkat vuorien välillä ovat muutamia kilometrejä, mutta niitä pääsee helposti taittamaan bussilla tai junalla.

Ensimmäisenä iltana lähdimme heti yömäkeen Davos Rinerhornille. Yölaskettelua on tarjolla keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 19-23 ja lipun hinta on 26CHF. Iltaisin avoinna on vain yksi pitkä valaistu rinne, mutta se ei haitannut alun huumassa ollenkaan. Gondolilla pääsi näppärästi huipulle, joten kovasta pakkasesta huolimatta ei ehtinyt tulemaan edes kylmä. Rinerhornilla on samalla mahdollisuus myös yökelkkailuun, jossa voi laskea puisella kelkalla vuoren rinnettä alas. Hilpeänä naureskelimme ystäväni kanssa kylttiä rinteen alussa, jossa opastettiin kelkkailijat ja laskettelijat omille rinteilleen ainoastaan saksaksi. Montakohan turistia on erehtynyt väärille reiteille? Yökelkkailua aiemmin Itävallassa kokeilleena on pakko mainita, että se on kyllä hurjempaa miltä mahdollisesti kuullostaa. Itse muistan kiljuneeni riemusta ja pelosta lähes koko silloisen kelkkailureitin.

Davos snowboarding

Seuraavana aamuna heräsin ihan uskomattoman ihanaan aurinkoiseen keliin ja vuorossa oli Davoksen Jakobshorn.

Ostin aamulla kahden päivän regional-lipun, joka maksoi 143 CHR. Regional-lipulla saa laskea kaikissa keskuksissa päiväsaikaan. Ystäväni puheiden mukaan Jakobshorn on Davosin keskuksista erityisesti nuorten ja vapaalaskijoiden suosiossa. Mahdollisuuksia offeille on rajattomasti ja Jakobshornilla on myös mieletön afterski.

Meille sattui toisena laskupäivänä kelien puolesta todellinen napakymppi, sillä pakkasta oli vain muutama aste ja aurinko paistoi koko päivän. Afterski Jatzhüttellä vuoren päällä oli aivan piukassa porukkaa, kun sinne laskupäivän jälkeen eksyimme muutamille. Porukka tanssi vanhoja kunnon saksalaisia slagereita pöydillä ja lauloivat mukana. Huvittavan hyvin osasin vielä itsekin melkein kaikkien slagereiden sanat ulkoa. Viimeinen lasku afterskistä takasin laaksoon auringonlaskun aikaan oli melkoisen ikimuistoinen kokemus. Onneksi ei sattunut mitään.

Täältä löydät muuten mun Spotify-listan, jossa kaikki parhaat ja oleelliset biisit Alppien affetunnelmaan pääsemiseksi!

Davos apre ski

Loma-asunnolla oli saman aikaan myös ystäväni sukulaisia, jotka asuvat kaikki ympäri maailmaa.

Aamiaispöydässä koin melkoisen hupaisia fiiliksiä, kun kaikki ainakin alunperin sveitsiläiset puhuivat keskenään suomea, englantia ja sveitsinsaksaa sekaisin. Siinä kävi minun aivokapasiteettini melkoisesti ylikierroksilla, koska parhaimmassa tapauksessa en edes pysynyt kärryillä ketkä höpöttivät keskenään, kun toinen vielä mahdollisesti vastasi eri kielellä. Sveitsinsaksaa ei myöskään ole erityisen helppoa ymmärtää, vaikka saksaa osaisikin.

Viimeisenä laskupäivänä lähdimme valloittamaan Parsennia. Parsenn on ensimmäinen vierailemani hiihtokeskus, jonne ensimmäinen nousu vuorelle tapahtuu vuoristojunalla! Keli oli aamulla melkoisen totinen, sillä edellispäivän unelmasäästä ei ollut enää tietoakaan. Näkyvyyttä oli noin metri, satoi lunta ja pakkasta reilut 14 astetta. Onni on ystävä, joka on tuntee keskuksen kuin omat taskunsa ja on samalla melko tasaveroinen laskukaveri. En joutunut kertaakaan palelluttamaan sormiani rinnekarttojen kanssa. Näkyvyys onneksi parantui päivän mittaan ja iltapäivästä pääsimme jälleen nauttimaan vauhdin hurmasta ja rajattomasta vapauden tunteesta. Toivottavasti tästä reissusta tulee joka vuotinen perinne!

Davos snowboarding

Mikä on sinun mahdollinen suosikkisi alppikohteista? Jaa sun kokemukset ja vinkit kommenteissa. 🙂

Moikataanko myös somessa?

Facebook: @korkkaritrinkassa

Instagram: @eveliinatyllinen

12 Comments

• Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?

• Davos vaikuttaa tosi kivalta keskukselta. Suosikkina tietysti olisi tuo keltainen hiihtohissirinneravintola! Tulee viimeisin oma reissu mukavasti mieleen Alpeille, kun sai nauttia aurinkoisessa ilmassa mahtavista maisemista. Upeat maisemat on Davosissakin!

• Eveliina

Onhan se koko päivä rinteessä sen verran voimia vievää hommaa, ettei pahemmin tarvitse muita aktiviteetteja suunnitella. 😀 Ei taida myöskään ollut ihan hirveän edullinen reissu, kun ostaa koko perheelle matkat ja hissiliput (+ vuokraa varusteet?)

Terkkui Merja! 🙂

• Ihanan näköistä! Alpeilla en ole koskaan lasketellut eikä laskeminen nykyisin enää nappaa muutenkaan. Mies on nuoruudessaan kiertänyt Alppeja ja kun lapset olivat laskuiässä pohdimme Alpeille lähtöä, mutta se jäi. Enkä tiedä olisiko meidän tenavat jaksaneet siellä edes koko päivää viilettää. Lapin rinteet riittivät meille. Aika hurja tuo yölaskettelu, mutta varmaan makee kokemus.

• Davosissa olen ollut varmaan kymmenkunta kertaa, mutta laskettelemassa en ole siellä käynyt kertaakaan 🙂 Talvella ollessa olen hiihtänyt senkin edestä kyllä. Paratiisi hyvälumisina talvina myös hiihtäjille. Mulla on Davos-aiheinen postaus tulossa myös blogiin pian, viimeksi joulukuussa olin siellä siis 🙂

• Eveliina

Harmi, kun en ehtinyt itsekin ladulle.
      Pitääkin lukea pian sun Davos-postaus 🙂

• Emme ole koskaan oikein olleet laskettelijoita, vaikka turistina muutama sininen rinne onkin siellä täällä tullut lasketeltua.
    Davosiin hakeuduimme yhtenä jouluna paitsi maisemien myös murtomaahiihdon takia – Davosissahan riittää hyvin myös latuja, joista monet ovat kivasti sellaisia, että niissä loivasti noustaa ylöspäin, päädytään tauolle sopivaan alppiravintolaan ja paluumatka onkin sitten laskuvoittoista, eli selvästi menomatkaa kevyempää urheilua!

• Eveliina

Ystäväni vanhemmat kävivät paljon hiihtämässä Davosissa ja kehuivat myös latuja! Eikä tuo sinun kuvaus ollenkaan hullummalta kuullosta, hyvin voisin itsekin lähteä rennolle hiihtolenkille! 🙂

• Elina Marjaanan tapaan mäkään en ole käynyt Alpeilla laskemassa, mutta se on kyllä todo-listalla. Alpeista on paljon kokemuksia kesäisiltä matkoilta, mutta joku vuosi haluaisin käydä siellä myös talvella. Mielettömiä maisemia näissä sinunkin kuvissasi. Toivotaan tosiaan, että reissu muodostuu teille jokavuotiseksi perinteeksi! 🙂

Mulla on melkein päin vastoin, en ole koskaan kunnolla ollut alpeilla kesällä! Silloin kun asuin Itävallassa, olin asuin laaksossa toukokuuhun asti, mutta siitäkin jo aikaa. Terkkuja! 🙂

• Voi miten ihania maisemia ja rinteitä! Voin vain kuvitella sen vapauttavan ja onnellisen tunteen, kun laskee noita alas. Olin aivan onnessani jo Ylläksellä muutama vuosi sitten. 🙂 En ole käynyt Alpeilla laskemassa, mutta se voisi oli tavoitteena joku talvi. Tuttavani on juuri palaamassa viikon laskettelureissulta, joten en malta odottaa, että pääsen kuulemaan kokemuksia. Toivottavasti tästä todellakin tulee sulle perinne. 🙂

• Eveliina

Ihana kommentti Elina! Todellakin suosittelen lähtemään Alpeille laskemaan, jos laskettelusta vähääkään nauttii! Kaikille löytyy aina se oma mielyttävin tapa viettää päivät rinteessä. 🙂